Feb 24, 2014

Zlata suknja - kroj u nastajanju


Da li ste se ikada zapitali kako nastaje kroj? Kako modelar odluči da baš za taj-i-taj model napravi kroj i pusti ga u prodaju? Iskreno, ja nisam mnogo lupala glavu oko toga dok nisam došla u poziciju da sama prodajem krojeve. Pravila sam krojeve i pre toga, naravno, neke sam čak i digitalizovala i ponudila ih za download ovde, na blogu. Međutim, to sam radila stihijski, bez plana, i zavisno od raspoloženja i vremena.

Stepalica Patterns: Zlata suknja - kroj u nastajanju

Kada sam modelovala kroj za Nugat haljinu, nisam imala potpunu predstavu o tome koliko vremena će mi trebati da kompletiram kroj, niti koliki je obim posla u pitanju. Usput sam naučila mnogo, i iz sopstvenih grešaka izvukla bitne lekcije o organizaciji, planiranju, marketingu, promociji, ali i o tehničim detaljima, poput crtanja i digitalizovanja kroja. Takođe, stekla sam uvid u to koje faze pravljenja kroja su za mene najkritičnije. Ovaj put, trudila sam se da svo iskustvo stečeno tada iskoristim na najbolji mogući način i bolje organizujem vreme i plan rada.

Za koji model ću napraviti kroj za prodaju?


Odgovor na ovo pitanje je nekad jako komplikovan. U glavi imam mnoštvo ideja, stalno tražim inspiraciju i smišljam detalje koje želim negde da ubacim. Nekad imam jasnu sliku o tome kakav komad odeće želim, ali često imam samo nabacane ideje, bez konkretnog obličja kako bi finalna garderoba trebalo da izgleda. 

Osim izgleda garderobe, moram da vodim računa i o mnogim drugim tehnikalijama: za koje godišnje doba je model, kada je najpovoljnije vreme da se kroj objavi, koliko vremena mi treba da izmodelujem kroj, napravim test modele, digitalizujem ga, ispišem instrukcije, napravim ilustracije, pustim kroj na testiranje, sašijem sve varijacije, uslikam ga, korigujem probleme....To su sve faze koje oduzimaju dosta vremena, a koje moram da uzmem u obzir. Pri tom, ne zaboravite da još uvek imam dnevni posao, te da imam samo ograničeno vreme za rad na kroju.

Zlata suknja je nastala još prošle godine, i prvobitno nisam imala plan da za ovu suknju napravim komercijalni kroj. Međutim, moja čitateljka Mira iz Beograda je smatrala da grešim. Naime, Mira je bila prva koja je isprobala suknju, kroj je osvojila u nagradnoj igri koju sam organizovala, i prilično me iznenadila kada mi je samo par dana kasnije poslala fotografije gotove suknje. Zar nije divna?
Kakva koincidencija, čak je koristila materijal koji sam i sama merkala u prodavnici s namerom da šijem baš ovu suknju (zapravo, isti materijal ali u drugim tonovima sam upotrebila kada sam modelovala kroj).

Napomenula mi je da je model odličan, ženstven i da divno stoji, i da treba da razmislim o tome da ga pustim u prodaju. Hvala Miro, ubedila si me! :)

Stepalica Patterns: Zlata suknja - testiranje kroja

Stepalica Patterns: Zlata suknja - testiranje kroja  Stepalica Patterns: Zlata suknja - testiranje kroja

Kako nastaje kroj?


Kada utvrdim za koji model ću da napravim kroj, sledi obiman proces digitalizacije, skaliranja kroja po veličinama, pisanje instrukcija, crtanje ilustracija, priprema kroja za štampu. Veći deo posla radim sama, ali za neke faze posla angažujem i pomoć.

Najpre kroj iscrtam na papiru, obeležim sve potrebne krojne delove i uverim se da se svi dobro uklapaju. Potom skaliram kroj po veličinama, opet na papiru. Videh da drugi modelari ovaj korak obavljaju na računaru, ali ja se nisam do sada usudila da na taj način radim, jer još uvek nemam dobar osećaj o dimenzijama kada radim kompjuterski. Zato, skaliram ručno. 

Potom kroj skeniram, prenosim na računar, i u Ilustratoru precrtavam konture. Dakle, radim pešaka. Inače, u tekstilnoj industriji je danas sve automatizovano, i postoje odlični programi za modelovanje i skaliranje krojeva po veličinama, ali su isti veoma skupi i meni za sada nedostupni. Možda, jednog dana, uspem da priušim sebi jedan ovakav alat.

Potom od krojnih delova pravim krojni list koji sečem na delove, pogodne za štampu na kućnim štampačima, na A4 ili Letter formatu papira. Ovaj deo posla je jednostavan, ali prlično monoton i spor.

Iscrtane krojne delove koristim i za ilustracije koje koristim u instrukcijama za šivenje. Deo ovog posla radim sama, a za komplikovanije crteže angažujem profesionalce iz grafičkog i web dizajn studia Muffin Studio. Takođe, oni osmišljavaju dizajn korica kroja, baner i pripremaju instrukcije za štampu. Volim da radim sa timom iz Muffin Studia - mladi su, veoma kreativni i maštoviti. Pri tom, voljni su da razmene ideje, daju odlične savete i predloge, i baš me inspirišu.

Paralelno sa ovim delom posla, pišem i instrukcije za šivenje. Pišem direktno na engleskom jeziku, ali mi Jelena radi lekturu svih tekstova. Mislim da sam našla najbolju moguću osobu za ovaj posao - Jelena je profesor engleskog i prevodilac, ali i fenomenalno šije. Bilo mi je bitno da osoba koja radi lekturu ima osećaj o tome kako kroj i instrukcije izgledaju, i da proveri ne samo gramatiku i pismenost teksta, nego i njegovu smislenost i razumljivost, a Jelena je upravo osoba koja sve to ume i može.

Stepalica Patterns: Zlata suknja - kroj u nastajanju

A znate li koji mi je najteži deo posla od svega opisanog? Pisanje opisa kroja, i crtanje ilustracija! Na to najviše utrošim vremena i najviše se oko toga mučim. Sve ostalo mi ide lako i nekako samo od sebe.

Varijacije kroja i šivenje svih modela


Varijacije kroja obično osmislim nakon što napravim originalnu verziju. Dovoljno mi je da vidim kako inicijalni model izgleda pa da zamislim sve moguće varijante koje mogu da dođu u obzir. Trudim se da ponudim varijante koje se ili vidno razlikuju od originala, ili daju još mogućnosti za stilizovanje, uklapanje materijala i dezena i slično.

Varijacije sam ovaj put šila paralelno sa testerima koji su isprobavali kroj. Kada šijem varijacije, pokušavam da iskoristim više različitih tipova tkanina, kako bih demonstrirala krajnji efekat koji svaka od njih ima. Ovaj put koristila sam teksas, lan i mešavinu vune, dakle materijale koji se mogu koristiti za različita godišnja doba, kao i za različite prilike (poslovne ili neobavezne).

Testiranje kroja


Zlata kroj za suknju je testiralo 27 testera iz svih krajeva sveta. Njihova pomoć, sugestije i komentari su mi mnogo pomogli da korigujem kroj i instrukcije za šivenje. Isprobane su sve veličine na različitim figurama tela, i učestvovali su ljudi sa različitim krojačkim iskustvom - od početnog do ekspertskog. To mi je dalo dobar uvid u to da li je kroj dobro izmodelovan i gradiran, kao i da li su instrukcije dovoljno detaljne i jasne svima. Testeri su mi pomogli oko usaglašavanja oznaka koje sam koristila u tekstu i na ilustracijama, oko konverzija mera iz santimetara u inče i metara u jarde. Takođe, ukazali su mi na par opisa u instrukcijama koji nisu bili dovoljno jasni, ili su prosto nedostajali. Zaista sam zadovoljna interakcijom i odgovorima koje sam dobila od svih koji su učestvovali.

Najava postova o šivenju Zlata suknje


I na kraju, želim da najavim serijal postova u kojima ću pisati detaljno o samom procesu šivenja Zlata suknje, a koje ću početi da objavljujem 3. Marta. Na slici ispod možete videti raspored postova i teme koje ću obrađivati, pa vam savetujem da zabeležite datume ili sačuvate kalendar kako biste bili u toku. 




Kupovina kroja


I naravno, ako već niste, kupite kroj za Zlata suknju!

Zlata kroj za suknju košta $11.98, ali kupci iz Srbije ovaj šnit mogu kupiti za upola manje novca, tj. za 500 RSD.

Kroj se može kupiti u dolarskoj valuti preko moje onlajn prodavnice na Etsy sajtu, ili uplatom novca u dinarskoj valuti na moj žiro račun.

Napominjem da dinarske cene ne važe ukoliko kupujete preko Etsy prodavnice.

Za sve dodatne informacije o kupovini, molim vas šaljite mi email na adresu: anajan.stepalica [at] gmail [dot] com.












Povezani tekstovi

1 comment:

  1. Jao Ana, bas si me prijatno iznenadila! Hvala ti! :) Kroj suknje je zaista divan, zenstven i jedinsven i toplo ga preporucujem svima.

    Veliki pozdrav!
    Mirjana










    ReplyDelete